Follow me~

27 August 2012

ciri-ciri jejaka idaman..heh2

Bismillah..
Dah lama sebenarnya nak wat entry pasal nih. Hehe. Just nak make sure apakah ciri-ciri jejaka yang aku idamkan. So, aku akan list-downkan kat bawah nih. Huhu.

Aku doakan moga apa yang aku harapkan nih, akan dimakbulkan oleh Allah. Amin 10x !

Apatah lagi sekarang ni aku tengah menimbang tara seorang jejaka nih. But, im not sure very well adakah dia nih tergolong dalam ciri-ciri yang aku idamkan. Ermm..

So, let check-it out !


1) First for most-Wajib AGAMAnya baik =)
Kenapa dan kenapa ? Of course la, ini syarat yang paling utama. Once aku dah kahwin dgn jejaka itu, syurga yang selama ni bertapak di bawah kaki mak den yang suci tu akan berpindah secara otomatik kepada tapak kaki jejaka yang di panggil suami bila saat lafaz sakinah. Betul tak 2x? Bila dah saat tu, aku kena lah taat kepada jejaka itu. Bila dia beragama, means dia bukan hanya tahu agama, mahu beragama tapi wajiblah MAMPU untuk melaksanakan agama. Dia akan mendidik, mengajar dan membetulkan apa yang salah. Pasti ! rumahtangga akan dicucuri rahmat Allah. InsyaAllah. Even aku ada lulusan diploma pengajian islam, it doesn't mean aku tahu segala dan dia tak perlu untuk didik aku. NO-NO. Itu adalah tanggungjawab dia. Bestnye dapat dengar suami den berceloteh bab-bab agama. Heh2.

2) Kedua pulak? Hurm. Loving & Caring.
Dalam bahasa melayu nya adalah penyayang dan mengambil berat. Harus sayang dan mengambil berat kat den dan dapat terima ahli keluarga den, keluarga den ni takla besar mana. Semuanya gegurl. Dan den anak sulung, jadi dia akan menjadi menantu sulung lelaki dalam keluarga. Besar cabaran tuh ! Even aku dah jadi hak miliknya, tapi aku taknaklah terputusnya tanggungjawab aku terhadap keluarga. Aku nak berbakti sampailah ke akhir hayat mereka. I love my parents k !

3) Please, do not smoking !
Uhuk ! uhuk ! Semak la kalau asyik berasap. Lelah. Lama-lama aku mati dulu. Taknak ! Rokok pun dah difatwakan haram. So, sesiapa yang memang merokok tu, erm..memang aku terus reject. Tet ! Even hensem ke, pandai ke, beragama ke, once nampak rokok di tangan, memang tak masuk list. Erm. erm.

4) Tidak mengongkong.
Kalau mengongkong, umpama hidup kat penjara lah. Erk. Biarlah ada kebebasan untuk melakukan aktiviti luar. Aku berangan leh pegi vacation ke, hiking, jungle track ke atau apa saja yang melibatkan aktivti luar. Aku jenis yang lasak dan sukakan aktiviti lasak. Dapat pergi bersama amatlah aku suka ^^

5) Bertolak-ansur.
Dalam setiap perkara kenalah bawa berbincang dahulu. Jangan cakap sebelah pihak je nak dengar. Mesyuarat itu penting untuk keharmonian bersama. Kan harmoni rumah tangga. Hehe.

6)Sixth, izinkan saya smbung belajar.
Hasrat aku memang sangat-sangat nak sambung master dan kalau mampu phd kat luar negara andai mampu. Kalau tak, dalam Malaysia pun boleh, asalkan sambung ! If dapat sambung luar negara, aku nak sambung bersama-sama dengannya. Bestnye dapat sambung belajar sama-sama. How, romantic ! Kih3. Aku harap dia tak menghalang hasrat untuk sambung belajar ni. Aku nak belajar hingga ke liang lahad. InsyaAllah. Please support me k !

Aku rasa mungkin ni diantara ciri-ciri yang utama. Ini pun dah cukup penting. Yang lain mungkin boleh difikir-fikirkan. So, siapa yang menepati ciri-ciri ini insyaAllah bertuah hidup ini !

But, tak semua yang kita mahu itu, kita akan dapat. Berdoa ! Mudah-mudahan Allah makbulkan. Andai tak dapat, aku redha dan pastinya Allah tahu apa yang terbaik buat diri =)

3 comments:

penaberkala said...

wah, banyak ciri-cirinya
dah ada calon ke?

[Harapan/Cita-cita yang mulia] said...

ehemm..
sabar banyak-banyak, Insya Allah jodoh itu rahsia Allah :) Insya Allah moga dopermudahkan urusan :)

Lieyza said...

@penaberkala hihi. doakan la ye =)