Follow me~

02 August 2012

Be Grateful to HIM

"And whatever of blessings and good things you have, it is from Allah" -[An-Nahl, 53]


Be grateful :)

Yup..dan itulah yang sebaik-baiknya. Alhamdulillah. Syukur pada Allah diatas segenap pemberiannya. 

Debaran untuk cek result exam semester ni daripada malam tadi lagi. Apakah perkhabaran yang bakal diterima melalui portal student. Dub..dab.. menunggu sistem yang failed !

Akhirnya dipagi Khamis yang hening ni, aku kembali membuka portal. Capaian aku berjaya satu demi satu. Then, tinggal untuk klik 'keputusan peperiksaan' je. Bismillah. Dub..dab

Aku tengok setiap subjek. Tengok gred. Alhamdulillah tiada C mahupun B-, dua gred ini yang akan melumpuhkan result. Aku berteka-teki. InsyaAllah, ada harapan ni. Aku skrol ke bawah untuk melihat PNGS. 

Allah..Allah..Syukur padaMu Allah. Doa aku dimakbulkan di bulan Ramadhan yang mulia ini.

Kegembiraan yang bertimpa-timpa. Semester ini banyak kecemerlangan yang aku perolehi. Tiada yang menghampakan. Tapi, aku sedar setiap yang aku perolehi itu, adalah ujian. Ujian yang Allah turunkan dalam pelbagai bentuk. Ujian aku dalam bentuk kejayaan. Aku takut menjadi insan yang alpa dan lupa kepada Nya,  dan kepada kawan-kawan. Aku cuba untuk merendah diri.

Exam adalah bukan segala-galanya. Tapi setiap tugasan yang diberikan pensyarah itu adalah segalanya. Di situ pensyarah akan memberikan markah paling banyak sebagai carrymark. Pensyarah bukannya zalim untuk membiarkan murid-muridnya gagal. Tetapi, hakikatnya ramai pelajar tidak mengendahkan perkara ini dan hanya sambil lewa menyiapkan tugasan, bagai melepaskan batuk di tangga. Bila result keluar, hanya pandai memberi komen bahawa pensyarah rigid memberi markah ataupun pensyarah tidak reti mengajar. Nauzubillah.

Inilah yang aku sedar selama ini. Aku bukannya pandai. Tapi aku tidak akan melepaskan peluang yang diberikan pensyarah. Walaupun aku sering takut, aku akan gagal disebabkan aku sibuk di dalam aktiviti kokurikulum, yang hanya aku mampu adalah berikan yang terbaik di dalam kelas. 

Itu sahaja kuncinya. Bukan untuk berlagak pandai, tapi hanya berkongsi pengalaman. 

Yang penting bukan sahaja najah didunia, tapi YANG PALING PENTING, NAJAH DIAKHIRAT JUA. InsyaAllah =)

No comments: