Follow me~

25 August 2012

Jodoh..Bila?

Bismillah..

Hanya tuhan sahaja yang tahu siapa jodoh kita.

Erm.

Sangat abstrak untuk diterjemahkan ke dalam word yang mudah.

J.O.D.O.H ? !

Bila fikir pasal jodoh ni, aku sendiri buntu. Siapa jodoh aku sebenarnya? Macam mana nak tahu dia adalah jodoh kita? Macam mana kita akan bertemu jodoh kita? Bila lama-lama difikir, tension juga rasanya.

Kalau adalah buku manual, dah lama aku beli. Senang. Dah tau siapa orangnya, terus kawen. Hoho.

Tapi semuanya tak semudah itu. Macam mana lah agaknya orang boleh buat keputusan nak kawen? Erk.

Selama ni bila aku minat kat seseorang, aku hanya berdoa dan berharap dia adalah jodoh aku. Tapi tula, hanya mengharap..mengharap dan mengharap. Yelah, aku tak tahu sama ada dia jodoh aku atau tak. Siapa taknak kalau kita bertemu dengan orang soleh dan baik agamanya. Di akhir zaman ni, susah nak cari. Kadang-kadang sampai fikir, mungkin aku takde jodoh kat dunia kot. Redha je.

Tengok kawan-kawan sekolah yang dah bertunang dan bakal kawen, tipulah kalau sekelumit tidak cemburu. Tapi aku sentiasa doakan yang terbaik buat diri aku sendiri dan bersabar. Belum tiba masa untuk aku berjodoh.

Sejak aku tak putus cinta 3 tahun dulu, serius. Malas untuk mengenal lelaki. Bukan mudah aku nak bagi hati kat lelaki. Sebab aku takut, takut untuk putus cinta. Jadi, aku tutup hati ni sampailah tiba masanya aku fikir sesuai untuk kawen.

Sekarang umur aku dah 23 tahun. Belajar tinggal dua tahun. Bila bercerita soal jodoh, mak dan abah dah bagi greenlight. Tapi, bila ada lelaki beritahu yang dia sukakan aku, jiwa mula resah. Betul ke? Adakah kawan yang selama ni aku berkawan, dan tak pernah menyimpan apa-apa perasaan tu sukakan aku. Kalau dulu dia suka, aku tahu dia hanya bergurau. Tapi sekarang kalau dah masuk bab kahwin, aku tak tahu bagaimana corak langkah yang patut aku atur. Nak ke kanan tak kena, nak ke kiri takut rasa salah pulak. Erm.

Istikharah.. bukan senang nak dapat petunjuk melalui istikharah. Tapi aku buat juga. Tapi, bagaimana ye? Serba tak kena. Betul ke dia?

Jika benarlah dirinya, Ya Allah kau mudahkanlah segala urusan. Kalau bukan, Ya Allah, halanglah hubungan ini dari diteruskan. Biarlah yang selayaknya bertakhta di hati ini.....

1 comment:

mama Raudhah said...

mmg pening kalu fikir siapa jodoh kita nanti.. tak semudah ABC dlm pencarian jodoh.. tgu dan jodoh itu akan datang dlm keadaan yg tak pernah kita sangka..