Follow me~

17 August 2012

Ramadhan 1433H

Bismillah..

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar

Ramadhan kali ini amat bermakna buat diri. Mudah-mudahan aku dapat mengaut pahala berganda-ganda lebih dari Ramadhan yang lalu.

Al-Quran ku :)
Moga dirimu menerangiku di hari Akhir kelak

InsyaAllah tinggal dua juzu' je lagi nak khatam Al-Quran. Syukur sangat diberi kesempatan ini. Pertama kali dalam hidup berjaya untuk menamatkan bacaan. Ketika berumur 23 tahun pulak tu. Erm, mesti dah ramai yang mungkin jauh lebih muda dari usia aku dah berjaya khatam. 

Waktu awal Ramadhan tu memang agak berkobar-kobar jiwa dan raga. Kali ini aku jangka uzur di pertengahan Ramadhan, jadi aku start dengan membaca dua juzuk dalam sehari. Alhamdulillah terasa mudah sangat. Satu juzuk aku dapat habiskan selama 40 minit. Lagi terasa mudah, bila aku menggunakan Al-Quran yang dipecah-pecahkan mengikut juzuk. Bila baca ikut juzu', memang rasa tak banyak pun. Aku cuba bertukar ke mashaf Al-Quran, memang rasa lain sangat. Nak ngabeskan satu juzuk tu terasa lama. Jadi, aku kembali kepada Quran yang kat atas tuh.

Bila ABC (Allah Bagi Cuti), aku mula terpikir, sempat ke nak habiskan nie? Hurm. Mula lah nak batalkan niat nak khatam. But, lama-lama aku fikir, aku bukannya buat apa-apa kerja di rumah. Hanya duduk je. Amatlah rugi kalau aku tak habiskan masa dengan membaca Al-Quran. Then, aku tanam semangat dalam-dalam, kasi kukuh, tak nak tercabut-cabut dah. Aku hitung punya hitung, kena dua atau tiga juzuk dalam sehari kena habiskan.

Aku baca Al-Quran sebelum subuh dan lepas Subuh untuk satu juzuk dan lepas Maghrib nak menunggu Isyak tu satu juzuk lagi. Alhamdulillah. Then cover masa qiyam waktu 10 malam terakhir.

Terasa tak sabar nak sambut Eid Mubarak kali ini, sebab ada sebab aku nak meraikannya dengan girang gumbira. Aku berjaya khatam Al-Quran ! Bestnye :)

So, takde excuse la kenapa tak sempat nak khatam Al-Quran. Allah dah anugerahkan 24/7, jadi manfaatkan sebaiknya. 

InsyaAllah, tahun depan boleh tadabbur pula. 


No comments: