Follow me~

21 May 2012

sayang abah :'(

Assalamualaikum

sejak akhir-akhir ni mak selalu tanya bila nak balik. padahal aku dah gtau berulang kali. setiap kali telefon, mesti tanya, dan jawapan aku sama. " liza..cuti study week ni baru boleh balik. banyak assignment nak kena siapkan dulu. nanti liza balik la ye.." dan mak aku akan cakap " ok ". itulah ayat setiap kali. hati ni menjerit-jerit nak balik. tapi apakan daya. dulu boleh nak balik even beberapa jam kat rumah, sekarang dah takde kereta, yang mana termampu jelah.

but, aku akan olwez call mak. tanya kabar. tapi, bila dia dah tanya bila nak balik, aku tahu pasti ada sesuatu yang mak nak report kat aku la tu. erm. aku tahu, pastinya mesti masalah yang sama. aku sedih nak bertanya. but, i'm keeping to silent and wait until mak gtau hal sebenar. jaat ke aku neh? erm. im sorry mak.

then, pagi tadi. tak pernah2 mak tanya " dalam kelas ke". aku jawab. "tak2". then mak call. mula lah dia bercerita pasal abah. erm.... abah. abah. abah. aku sayang dia. kenapa ye abah?

bila aku kat rumah, aku tengok dia baik je. tapi, bila aku dah balik u, mesti mak gtau sakit hati dengan abah la. erm. abah dah tua. bila dah tua, semakin menjadi2 perangai nya. komen tu tak elok, ni salah, macam ni lah. kesian kat mak. penat kerja 12 jam, then balik asyik kena komen je. kenapa abah tak jaga hati mak?

aku nak marah kat abah? aku takde perasaan tu. adakah aku zalim dgn mak? aku sendiri tak tahu. aku sayang mak abah. satu je aku harapkan dari abah, bila la aku akan luahkan pada abah. aku tak kuat. aku lemah sangat. tapi aku sayang abah. ya Allah, bukakanlah pintu hidayah buat abah. andai kau tarik nyawa abah, biarlah dalam keadaan diri abah sudah bertaubat. berikanlah peluang pada abah. abah....

"..abah, solat lah. solat tu tiang agama. sampai bila abah nak biarkan diri abah tiada cahaya di dalam hati tu. abah tahu agama, tapi kenapa abah tak tunaikan tanggungjawab tu abah, abah fahamlah, liza sayang sangat kat abah, liza taknak abah masuk neraka, biar kita sekeluarga masuk ke syurga bersama-sama. dunia ni sementara je. umur abah pun dah tua, bila lagi abah nak bertaubat atas dosa-dosa abah tinggalkan solat...."

andailah, aku mampu untuk gtau abah..Allah..lemahnya aku..

sebut pasal abah, tiada air mata yang tumpah lagi. aku tak mampu untuk buat apa-apa. berat rasanya dugaan ni. ya Allah, tunjukkan aku jalan. Aku Sayang Abah :'(

No comments: