Follow me~

15 October 2012

before surgeri

bismillah

dengan izin Allah aku akan melakukan surgeri untuk bilateral breast fibroadenoma.

dah bertahun fibroid ni bermastautin sejak aku di tingkatan 4 lagi. pada awalnya risau juga, takut kanser payudara ke. Alhamdulillah takde ahli keluarga yang mempunyai sejarah kanser.

dari zaman diploma aku asyik berulang ke hospital universiti kebangsaan malaysia, cheras. dari appointment biasa bersama doktor, hinggalah perlu untuk berulang kali, di ultrasound dan fnac untuk di ambil sel tisu. semua ini aku perlu lalui untuk memastikan iainya bukan kanser.

tahun 2010, aku dan menetapkan tarikh surgeri untuk pertama kali. tapi setelah opah dan pakman, pakcik paling rapat dengan aku, tahu tentang perkara ini, mereka berusaha menentang untuk aku membatalkan niat untuk surgeri. katanya aku masih muda dan berusaha dahulu perubatan islam. aku telah ke darus syifa', tapi fibroid tu terus membesar juga sehinggalah sekarang.

kini tahun 2012, dua tahun berlalu. aku kembali ke hukm untuk membuat temujanji kembali. kali ini aku nekad, sebab fibroid bukan ada di sebelah, tetapi ada dikedua-kedua bahagian. aku rasa sedikit takut. hasil dari pembacaan, fibroid ini jika mempunyai simptom membesar, kemungkinan akan menjadi kanser jika tidak dibuang. erk..gulp !

dua minggu lalu adalah temujanji yang terakhir sebelum tarikh surgeri di tetapkan. aku bercadang untuk disurgeri ketika cuti pertengahan semester iaitu ketika cuti raya haji. tapi, telah ditakdirkan Allah, dipercepatkan. sesak dada, sesak mental, sesak jiwa. betul ke aku nak surgeri?

masih lagi berfikir dan berfikir. harinya akan tiba iaitu esok 16 oktober 2012. jam 9 pagi. Allah, berikan aku kekuatan dan berikanlah aku kekuatan untuk menahan kesakitan. semalam, aku sempat tengok video bagaimana fibroid itu dibuang. walaupun nampak mudah, tapi aku masih juga takut. sebabnya, aku akan disurgeri !

rabbi yassir wala tua'ssir :[

aku kuat sebab mempunyai sahabat-sahabat yang selalu memberi kata-kata semangat dan dorongan. nak menangis rasanya, dan tidak aku sangka keprihatinan yang diberikan. walaupun ini minor surgeri, tapi kasih sayang yang kalian curahkan seperti aku nak wat major surgeri pulak. huhu.

Allah, rahmatilah mereka :)

No comments: